تبلیغات
آنتی ویروس نود32 - دیسک می‌خرید یا دانلود می‌کنید؟

آنتی ویروس نود32

جدیدترین سریالهای نود32 را از ما بخواهید

 

دیسک می‌خرید یا دانلود می‌کنید؟

 

NOD 32

با افزایش آشنایی کاربران با شیوه‌های دانلود اینترنتی، میزان فروش دیسک‌های ویدیویی رو به کاهش گذاشته و این درحالی است که روش‌های استریم فیلم در حال رشد و تبدیل به پرمخاطب‌ترین شیوه تماشای فیلم است.

آمارها نشان می‌دهد در سال 2009 میزان فروش دی.وی.دی‌ها نسبت به سال پیش از آن نزدیک به 13 درصد کاهش داشته است، در حالی که جایگزین‌های دیجیتالی دیگر مانند دانلود ویدیویی و سایت‌های نمایش درخواستی رشد قابل توجهی داشته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، برای جلوگیری از این کاهش، انجمن اکوسیستم محتوای سرگرمی دیجیتال (DECE) که توسط کنسرسیوم شرکت‌های سرگرمی آمریکایی تاسیس شده، تصمیم دارد روش‌های خرید، دسترسی و پخش محتوای دیجیتال توسط مشتری‌ها را تغییر دهد.

دی.ای.سی.ای روی سیستمی کار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای دیجیتال خود را روی هر وسیله‌ای مانند تلفن‌های همراه و پخش‌کننده‌های قابل حمل مشاهده کنند. دانلود‌ها هم دارای یک فرمت فایل مشرک تحت نظر DRM یا "مدیریت حقوق دیجیتالی" خواهند شد که از راه دور ذخیره می‌شود. هم‌چنین مشتریانی که دیسک‌های بلو-ری خریداری می‌کنند، می‌توانند همان فیلم را در مکان‌های مختلف و حتی در خارج از کشور به‌صورت آنلاین دریافت کنند.

میچ سینگر، مدیر دی.ای.سی.ای در این باره گفت: «ما می‌خواهیم مشتریان بدون نیاز به حمل رسانه‌های فیزیکی و در هر جایی که هستند، بتوانند به مجموعه فیلم‌های خود دسترسی داشته باشند. به این ترتیب برای مثال اگر من در سفر باشم و در یکی از هتل‌های عضو DECE اقامت داشته باشم، می‌توانم به کلیه مجموعه فیلم‌های خودم از طریق واسط‌های هتل دسترسی داشته و با دریافت آنلاین فیلم مورد علاقه‌ام، در اتاق خود به تماشای آن بنشینم».

سرویس‌های آنلاین

البته افراد دیگری هم هستند که ابرها را به عنوان یک روش بین‌المللی برای انتقال محتوای ویدیویی و دیجتالی به کاربران پیشنهاد می‌کنند. شرکت Sonic Solutions تکنولوژی جدیدی به نام RoxioNow را برای ساده‌سازی دسترسی به رسانه‌ها پیاده‌سازی کرده است. بسیاری از تجهزات گوناگون می‌توانند به سرویس‌های ابرگرا متصل شوند و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

دیوید هابیگر، رئیس شرکت Sonic Solutions در این باره گفت: «ما معتقدیم یک کاربر باید این امکان را داشته باشد که با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود بتواند روی هر دستگاه الکترونیکی مانند تلویزیون، پخش‌کننده‌های بلو-ری، کامپیوتر، تلفن همراه و نت‌بوک به فیلم‌های خودش دسترسی داشته باشد.

با کمک این تکنولوژی جدید طرفداران فیلم‌ها قادر خواهند بود از هر جایی که لاگین می‌کنند، فیلم‌های جدید را خریداری یا کرایه کنند. البته این کار با مشکلاتی نیز همراه خواهد بود، چرا که باید هر فیلم را برای انواع صفحات نمایش و اندازه‌های گوناگون تبدیل کرد.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در اولین سال عرضه این سرویس انتقال محتوای ویدیوی، فروش دستگاه‌های خود را از 3 میلیون به 30 میلیون برساند.

پشتیبانی استادیوهای بزرگ هالیوودی کلید رشد سرویس‌های انتقال محتوای ویدیویی بوده است. در حالی که واسط‌های فیزیکی به سرعت در حال از دست دادن محبوبیت خود هستند ، بلو-ری‌ها و HD-DVD‌ ها نیز وارد جنگ فرمت‌های مختلف ویدیویی شدند که باعث سردرگمی مشتریان شده است.

با وجود آن‌که بلو-ری با قدرت وارد دنیای واسط های الکتریکی شد، اما باز هم  در سال 2009 علاقه به دیسک‌ها و پخش‌کننده‌ها چندان در بین مردم قابل توجه نبود و فقط زمانی که سازندگان قیمت‌های خود را به طور قابل توجهی کاهش دادند، فروش آن‌ها افزایش پیدا کرد.

جیمز دی پویدت از شرکت اطلاعات قابل حذف Imation در این باره گفت: «امروزه قیمت انواع پخش‌کننده‌ها در بعضی از فروش‌های ویژه به زیر 100 دلار هم می‌رسد و تنها به همین دلیل است که فروش این دستگاه‌ها در بین مردم هنوز هم رواج دارد».

هم‌چنین سازندگان دستگاه‌های پخش کننده بلو-ری یک سرویس داخلی ساخته‌اند که به کاربرانشان اجازه انتقال ویدیو از سایت‌هایی مانند نت‌فلیکس و آمازون را می‌دهد و همین عامل نیز باعث تشویق طرفداران به خرید این پخش‌کننده‌ها شده است. البته هنوز هم به این سرویس‌ها به صورت مکمل نگاه می‌شود، چرا که دیسک‌های HD هنوز هم کیفیت تصویر بهتری نسبت به انتقال ویدیوها به صورت آنلاین دارد.

ایسوک سویوزاکی، مدیر فنی پاناسونیک در این باره گفت: «بهترین تجربه تماشای تلوزیونی با پخش‌کننده‌های بلو-ری به دست می‌آید. شما هیچ‌گاه مجبور به انتظار کشیدن نخواهید بود .البته همه چیز به یک پخش‌کننده استریم محدود نمی‌شود، بلکه ممکن است شما مشکلاتی با بافر کردن یا پنهای باند نیز داشته باشید».

بلو-ری در حال تکامل

سازندگان نرم‌افزارهای رایت بلو-ری می‌گویند این فرمت بخش کوچکی از بازار را در مقایسه با دی.وی.دی‌ها به خود اختصاص داده است. علاوه بر آن سازندگان  بلو-ری هنوز هم در حال به روز کردن نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای خود برای پشتیبانی از ویژگی‌های جدیدی مانند BD-Live player و دیسک‌های با ظرفیت بالاتر هستند.

البته بلو-ری در حال وارد شدن به بازار سه بعدی نیز هست. اندرو فیر از شرکت اندویدیا در این باره گفت: «سازمان دیسک‌های بلو-ری در حال کار بر روی استاندارد جدیدی به نام بلو-ری سه بعدی است تا بتواند فیلم‌هایی مانند آواتار ، داستان اسباب‌بازی و عصر یخبندان را به صورت یک فرمت سازگار با فناوری سه بعدی برای کاربران خانگی فراهم کند».

اما این فناوری‌ها هنوز هم در حال تکامل هستند و به همین دلیل به روز کردن مداوم آن‌ها ممکن است هزینه‌های سنگینی به همراه داشته باشد.